7 gastro trendů podle Bistrotéky Valachy Zlín

Lidé si oblíbili snídaně mimo domov, rádi utratí více peněz ze netradiční pokrmy, roste zájem o brunche, kurzy vaření, kvasový chléb, ale také o low-carb obědy nebo smažák připravovaný na přepuštěném másle. Bistrotéka Valachy Zlín slaví pět let od svého založení a připravila sedm trendů, které se projevily ve zdejší gastronomii.

7 gastro trendů podle Bistrotéky Valachy Zlín (Foto www.bistrovalachy.cz)

Bistrotéka Valachy sídlí v citlivě zrekonstruovaném Obchodním domě Zlín. Kdysi sem chodili obědvat Baťovi zaměstnanci, dnes je místem setkávání gurmánů, hobby kuchařů a nadšenců pro kvalitní gastronomii. Pod jednou střechou propojuje několik provozů: Bistro restauraci nabízející snídaně, polední menu a stálý jídelní lístek, obchod s vlastní pekárnou, kavárnu, pekařským pultem a s teplým i studeným občerstvením. Na oběd, večeři i drink se můžete zastavit do Baru 1931. A pořádají tady také pravidelné kurzy vaření a pečení s těmi největšími mistry ve svém oboru. Na brunch, soukromou oslavu, firemní akci, ale i na výstavu lze využít Galerii Desítku – multifunkční sál s úchvatným výhledem na Zlín. Bistrotéka Valachy letos slaví pět let od svého otevření, zaměstnává na 90 lidí a pečlivě také sleduje trendy ve svém oboru. Zde je souhrn toho nejzajímavějšího, kam se zde posouvala gastronomie za posledních pět let:

1. Trend: lidé si oblíbili snídaně mimo domov

Za poslední dva roky evidujeme velmi výrazný posun v návštěvnosti snídaní. Oproti před covidovému období se naše tržby za tyto služby více než ztrojnásobily. “Považujeme za velký trend, že lidé vyrážejí na snídaně mimo svůj domov – ať už si nakoupí něco dobrého s sebou, na chvíli si sednou a začnou den příjemně, anebo se potkají s přáteli či využijí snídaně na pracovní setkání,” říká Tomáš Blabla, generální ředitel Bistrotéky Valachy ve Zlíně.

2. Trend: večeře jako výjimečný zážitek

Meziročně došlo v Bistrotéce k 13% nárůstu v oblasti á la carte, zejména večeří. “Třikrát vyššího prodeje dosáhl lanýžový tatarák, což potvrzuje jeho status jako jednoho ze signature produktů Bistrotéky. Tento trend přičítáme tomu, že lidé vyrážejí na večeře jako na speciální událost, touží po výjimečném zážitku, za který jsou ochotni utratit více peněz. Tomu odpovídá i to, že jsme za poslední tři roky zaznamenali trend rostoucí útraty za osobu,” dodává Tomáš Blabla.

7 gastro trendů podle Bistrotéky Valachy Zlín (Foto www.bistrovalachy.cz)

3. Trend: low-carb obědy

Velkým trendem, který v Bistrotéce Valachy zaznamenali, je zájem o low-carb pokrmy v rámci obědů. “Čím dál více lidí myslí na své zdraví, sledují trendy ve stravování a to se odráží i na poptávce jídel v restauracích. Tyto trendy sledujeme a hostům vycházíme vstříc v tom, že nabízíme pokrmy se sníženým obsahem sacharidů, přílohy nahrazujeme zeleninou a nabízíme nejrůznější kombinace v menu,” vysvětluje Tomáš Blabla.

4. Trend: smažák ano, ale na přepuštěném másle

Stejně populární jsou ovšem také tradiční české pokrmy, jako je například smažený sýr. Toho v Bistrotéce Valachy loni podali hostům více než 6000 kusů a patří do top 5 nejprodávanějších pokrmů. Ovšem i tady vycházejí vstříc moderním gastronomickým požadavkům a “smažák” tady připravují na přepuštěném másle.

5. Trend: roste zájem o brunche

“Zavedli jsme pravidelné nedělní brunche (propojení snídaně a oběda) v Galerii Desítka, která se nachází v desátém patře Obchodního domu. Je odsud krásný výhled na celý Zlín, což celkový zážitek jednoznačně umocňuje. Hosté si tak vychutnají výjimečnou atmosféru u dobrého jídla a pití a s podkresem živé hudby. Nabízíme snídaňové i obědové speciality, ale také vyhlášené dezerty našich cukrářek, kávu, moravské víno, sekt, nealko nápoje – to vše je zahrnuto v ceně brunche a lidé o ně mají neskutečný zájem,” popisuje Tomáš Blabla.

7 gastro trendů podle Bistrotéky Valachy Zlín (Foto www.bistrovalachy.cz)

6. trend: řemeslné produkty a kvasový chléb

Bistrotéka Valachy se specializuje na řemeslně vyráběné produkty, které vlastnoručně připravuje téměř 40 zaměstnanců v rámci centra baťovského Zlína. “Jedná se o produkty, které nabízíme v našem obchodě, ale i v dalších provozech. Hosté si tak mohou zakoupit regionální produkty, ochutnat místní speciality, ale také svou koupí podpořit udržování poctivých valašských řemesel,” upozorňuje Tomáš Blabla.

Jedním z nejvýraznějších produktů Bistrotéky Valachy je kvasový chléb, který si tady sami vyrábějí (a dokonce pořádají kurzy jeho pečení). “Oproti roku 2019 jsme navýšili jeho prodej o neuvěřitelných 240 %, přičemž cena se zvýšila, ale pořád zůstává v souladu s maximální péčí a kvalitou o tento produkt. Lidé mají náš kvasový chléb rádi a cestují za jeho nákupem mnohdy i z velké dálky,” doplňuje Tomáš Blabla.

7. trend: kurzy vaření a pečení

V rámci Bistrotéky funguje Škola vaření, která pořádá pravidelné kurzy pro nadšené kuchaře, pekaře i cukráře pod vedením špiček ve svém oboru z celé republiky. “Za rok 2023 naši školu absolvovalo přes tisíc zájemců, což je oproti začátkům v roce 2019 trojnásobný nárůst. Loni jsme uspořádali sto kurzů na 40 různých témat, pečlivě sledujeme trendy a tomu je přizpůsobujeme. V současné době patří mezi nejpopulárnější pečení kvasového chleba, kurzy zaměřené na úpravu masa a dezertů a nově také kurzy vaření pro děti,” uzavírá Tomáš Blabla.

Přidejte svůj komentář!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*